Pozycjonowanie a domeny, co wpływa na ich wartość

Świat domen internetowych rządzi się, co jest dość oczywiste, swoimi prawami, które są ściśle związane z zasadami dotyczącymi chociażby marketingu czy ekonomii. O ile jeszcze kilkanaście lat temu „świat” ten był w fazie dynamicznego rozwoju, o tyle dziś możemy już powiedzieć, że osiągnął stan dojrzałości, co jednak nie oznacza, że stał się mniej dynamiczny – przeciwnie. Można zauważyć kilka trendów, które realnie wpływają m.in. na weryfikację wartości domen – zarówno tych istniejących od dawna, jak i nowych.

W przypadku jednych i drugich mamy na uwadze przede wszystkim ich potencjał marketingowy, a co za tym idzie wartość ekonomiczną. Jakie czynniki wpływają zatem na cenę domeny internetowej?

Wraz z rozwojem branży, pojawia się coraz więcej analiz dotyczących tych cech domen internetowych, którym warto się przyjrzeć, jeśli chcemy dokonać prawidłowej wyceny.

Analiza przychodowo – kosztowa

Jedną z ciekawszych analiz zaproponował amerykański specjalista Elliot Silver – warto zwrócić uwagę na „wątki”, które wymienia, choćby ze względu na to, że bierze pod uwagę nie tylko elementy mające bezpośredni wpływ na przychody, jakie może przynieść domena, ale również na koszty, które generuje.

Jakie „składowe” obiektywnej wyceny domeny przedstawia? To m.in.:

  • koszty transakcji poniesione w przypadku podobnych domen,
  • wysokość stawek żądanych za zakup/sprzedaż podobnych domen,
  • koszty, jakie ponoszą reklamodawcy za słowa kluczowe, które znajdują się w nazwie domeny,
  • liczba podobnych domen już aktywnych,
  • liczba firm działających w branży, do której odwołuje się domena,
  • kto tworzy podobne domeny,
  • potencjał marketingowy hasła zawartego w domenie (ile podmiotów wykupuje reklamy dla takiego hasła),
  • dochód generowany przez domenę.

Inne czynniki decydujące o wartości domeny

Na co zazwyczaj zwracamy uwagę w pierwszej kolejności, np. gdy chcemy nabyć domenę i nie przepłacić? Oczywiście znaczenie będzie mieć czas funkcjonowania domeny i jej historia. Generalnie można przyjąć, że im domena starsza, tym lepiej. Są jednak pewne „ale” – musimy prześledzić historię domeny, może się zdarzyć, że natkniemy się na niekoniecznie najlepsze informacje na temat jej prowadzenia – np. mogły się na niej znaleźć treści, które redukują jej wartość, mogły być też na nią nałożone kary przez Google. Przed podjęciem decyzji zakupowej, zawsze sprawdźmy takie informacje.

Kolejny aspekt to podobieństwo nazwy domeny z innymi, funkcjonującymi w tej samej lub podobnej branży. „Sąsiadowanie” domen, które różnią się np. jedynie liczbą pojedynczą/mnogą w nazwie na pewno spowoduje redukcję możliwości marketingowych tych domen i będzie mniej opłacalne.

Trudno też nie wziąć pod uwagę tak istotnego czynnika wpływającego na cenę domeny jak ruch na stronie. Im więcej wejść – tym lepiej, niemniej jednak musimy pamiętać, że wysoki ruch może się wiązać ze specjalnie podjętymi działaniami generującymi „klikalność” – dlatego ważne jest to, aby szczegółowo podejść do analizy statystyk dotyczących ruchu na stronie. Duży ruch może się też wiązać np. z podobieństwem nazwy z inną domeną, czy też z użytym w nazwie popularnym słowem.

A’ propos kwestii „technicznych” – liczy się również długość domeny. Z założenia – im krótsza – tym wyżej ceniona, ale również i tu nie zawsze tak musi być – np. dwie litery to czasem zbyt mało, by zidentyfikować „środowisko”, którego dotyczy domena. Aby domena była wysoko ceniona, warto również w jej nazwie zastosować odpowiednie słowa kluczowe – najlepiej, jeśli będą to słowa popularne i jednocześnie kojarzące się z jej przedmiotem – przypadkowość na pewno nie jest tu wskazana.

Jednym z istotniejszych elementów tworzących każdą domenę jest rozszerzenie. Ma ono bardzo duże znaczenie dla określenia wartości domeny. Zdecydowanie najlepiej zainwestować w rozszerzenie com., com.pl jest już mniej atrakcyjne i domena z takim rozszerzeniem jest mniej warta. Oczywiście w Polsce porównywalną do com. albo nawet większą wartość ma rozszerzenie pl., jasno wskazujące, że domena „związana” jest z realiami rynku (branży) w Polsce.

Nie zapominajmy także o prostym i miarodajnym wyznaczniku realnej wartości domeny, czyli jej aktualnym pozycjonowaniem SERP) – jeśli plasuje się wysoko w wynikach wyszukiwania jej cena będzie wyższa.

I wreszcie, aby w miarę kompleksowo podejść do tematu, nie powinniśmy również zapominać o przesłankach, które moglibyśmy nazwać „makro” – na aktualną cenę domeny niebagatelny, choć pośredni wpływ ma również aktualna sytuacja ekonomiczna w kraju, gdy gospodarka rozwija się prężnie i stabilnie, ma to wpływ na cenniki różnych usług i towarów… nie wyłączając domen. Na cenę domeny istotny wpływ ma także branża, której dotyczy. Inaczej będą się kształtować ceny domen, w których nazwie występują słowa związane z aktualnymi trendami rynkowymi (popularnymi branżami) a tymi bardziej niszowymi.

Jedno jest pewne – zanim zdecydujemy się na transakcję, której przedmiotem będzie domena – warto przeprowadzić wielowątkową i szczegółową analizę czynników, które realnie wpływają na określenie właściwej ceny.

Artykuł powstał przy współpracy ze specjalistami firmy DataLab.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *