Oczywiście na wizerunek firmy składa się bardzo wiele czynników, ale tenże wizerunek w coraz większym zakresie przenosi się do świata wirtualnego, dlatego też obok realnego adresu siedziby firmy ważny jest także adres internetowy, którego wyrazem jest nazwa strony www, czyli inaczej mówiąc domena internetowa. Można wybierać spośród milionów domen ale poniżej postaramy się wykazać, że ten wybór ma znaczenie dla osiągnięcia sukcesów przez firmę.
Bezpośredni wpływ adresu www (domeny internetowej) jest powiązany z faktem, że podstawą współczesnego marketingu jest dotarcie z ofertą produktu lub usługi do klienta (i w efekcie ich sprzedaż). Czym jest domena internetowa pisaliśmy w tym wątku ” Domena internetowa ” więc od razu przechodzimy do sedna sprawy.
Jednym z głównych kanałów komunikacji na linii „Firma-Klient” jest internet. Posiadanie przez firmę profesjonalnej strony internetowej jest obecnie warunkiem koniecznym i elementem obowiązkowym działań marketingowych. Adres strony, a więc domena internetowa jest kluczowym elementem przy planowaniu i wykonaniu firmowej witryny internetowej. Adres strony może wynikać z wyboru jednego z dwóch kluczy – PODMIOTOWEGO lub PRZEDMIOTOWEGO.
Domena – adres XXI wieku
Klucz podmiotowy ( domena brandowa ) to najprościej ujmując zastosowanie w adresie strony nazwy firmy. Wiąże się to bezpośrednio z tematyką namingową, czyli wyborem nazwy dla firmy. Dotyczy to przede wszystkim nowo tworzonych firm. Wybór nazwy dla firmy jest kwestią skomplikowaną, wykraczającą ponad tematykę tego tekstu, jeżeli jednak w ramach wykorzystania w prowadzeniu działań promocyjno marketingowych elementu podmiotowego, czyli w skrócie, wykorzystania nazwy firmy to przy wyborze nazwy istotne jest „zabezpieczenie” domeny z nazwą firmy.
Istotne jest zwrócenie uwagi na rozszerzenie, czyli końcową część domeny, że domena z rozszerzeniem „pl” , jest najlepsza dla nastawionych na polski obszar działania. W przypadku planowania światowego zasięgu działania firmy, najlepsza jest końcówka „com” Takie rozszerzenia są jak usytuowanie siedziby firmy w nowoczesnym biurowcu klasy „A” w prestiżowej lokalizacji, podczas gdy domeny typu „xxxxx.net.pl”, czy regionalne, na przykład „xxxxx..katowice.pl „ , można porównać do siedziby firmy usytuowanej w starym, niszczejącym budynku przy bocznej ulicy mało prestiżowej dzielnicy. Jeszcze mniej profesjonalnie wygląda wykorzystanie dla strony firmowej bezpłatnej domeny, czy raczej subdomeny oferowanej zazwyczaj przez rejestratorów domen. Są to adresy dobre pod prywatne, niekomercyjne, np. hobbystyczne strony.
Reasumując – przy planowaniu nazwy firmy należy sprawdzić, czy domena z dobrą końcówką(„pl”, „com”, ewentualnie „eu”) jest dostępna do rejestracji lub możliwa do nabycia na rozwiniętym już w Polsce rynku wtórnym domen. Tutaj ważna dygresja, zakładając zakup domeny na rynku wtórnym trzeba się liczyć (i uwzględnić to w planowanym budżecie) niekiedy z dość wysokimi kosztami. Bardzo dobre domeny brandowe (krótkie, łatwe do zapamiętania, czytelne, najlepiej gdy ich nazwa intuicyjnie kojarzy się z zakresem działalności firmy) z rozszerzeniem „pl” kosztują często kilka tys. PLN
Klucz przedmiotowy ( domena generyczna ) oznacza użycie w adresie www nazwy oferowanego produktu lub usługi, w języku branży domenowej używa się sformułowania „domena generyczna” w przeciwieństwie do omawianej wcześniej „domeny brandowej”
Jakie znaczenie i gdzie może mieć wybór dobrej domeny generycznej na adres strony firmowej. W dużym skrócie:
- Nazwa produktu lub usługi może być wpisywana bezpośrednio w pasek adresu, wtedy przykładowo producent kosiarek posiadający domenę „kosiarki.pl” lub sklep z oponami mający domenę „opony.pl” mogą liczyć na klientów intuicyjnie wpisujących takie adresy www . Co ważne, pamiętając, że jest zawsze tylko jedna i niepowtarzalna domena, potencjalny klient trafia bezpośrednio do firmy posiadającej taki adres, bo konkurencja identycznego mieć nie może.
- Domena generyczna może mieć znaczenie dla wyszukiwarek. Wiadomo, że duża część klientów poszukuje danego produktu lub usługi właśni poprzez wyszukiwarkę, najczęściej przysłowiowego „wujka G.” Pisząc w dużym uproszczeniu (algorytmy sprawiające umieszczenie strony na określonej pozycji przy szukaniu danej frazy to oddzielne, skomplikowane zagadnienie omawiane przez specjalistów zajmujących się tematyką pozycjonowania stron internetowych) określone domeny, czy raczej słowa użyte jako domena internetowa mogą mieć wpływ na pozycjonowanie strony
- Adres jednoznacznie kojarzący się z określoną działalnością firmy bez dodatkowych elementów (np. różne przedrostki typu”e-) i z prostą końcówką jest łatwiej zapamiętywany, na przykład widziany na nośniku reklamy zewnętrznej (bannery, bilboardy) lub innym umieszczany w innej formie reklamy wizualnej (prasowa, telewizyjna, katalogi branżowe, itp.).
Poszukiwane domeny generyczne niestety w zdecydowanej swojej większości są już zarejestrowane i jedyną formą ich pozyskania jest zakup na rynku wtórnym. . Trzeba wyjaśnić, że ceny tego typu domen z uważanych za komercyjne branż z najlepszą w Polsce końcówką „pl” sięgają kikudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy PLN.
Przykłady najnowszych sprzedaży domen generycznych ”pl” ze stycznia 2016 roku:
- makijaz.pl – ok. 92 tys. PLN (21 tys. euro),
- koleje.pl – ok. 40 tys.PLN (9 tys.euro),
- wearables.pl – 17,3 tys.PLN,
- grykasynowe.pl – 10 tys.PLN.
Aftermarket – lider rynku wtórnego domen
W przypadku poszukiwania odpowiedniej domeny na rynku wtórnym warto zajrzeć na giełdę aftermarket.pl. Jest to obecnie największy tego typu giełda w Polsce. Na stronie głównej serwisu znajduje się informacja, że na dzień 12 maja 2016 r. oferowanych jest tam na sprzedaż 267960 domen. Dla ułatwienia poszukiwań właściwego adresu wobec tak ogromnego wyboru domeny na giełdzie podzielone są na kilkanaście działów tematycznych, dostępna jest też wyszukiwarka pozwalająca na szukanie domeny według różnych kryteriów(np. odpowiedniej frazy zawartej w nazwie, ceny, rozszerzenia, itp.)
Domena dodaje prestiżu
Jak napisaliśmy wyżej , domena może bezpośrednio wpływać na łatwiejsze dotarcie potencjalnego klienta do oferty konkretnej firmy. Jednak obok tych łatwo mierzalnych korzyści (można sprawdzić liczbę tzw. wejść bezpośrednich lub skuteczność nazwy w wyszukiwarkach) pośrednie znaczenie może mieć prestiżowy aspekt danego adresu internetowego. Przypominając fakt, niepowtarzalności każdego adresu internetowego, należy dodać, że w przypadku krótkich domen(jedno-dwu-, trzyznakowych) istnieje skończona ich liczba, w przypadku domen jednoliterowych jest to po prostu liczba wszystkich liter alfabetu. Dysponując dla przykładu jednoliterowym adresem (ostatnio jeden z tour operatorów eksponuje w reklamach taki właśnie adres) firma znajduje się w ekskluzywnym gronie posiadaczy najkrótszej z możliwych domen.
Czy taka inwestycja jest opłacalna?
To już zależy od oceny osób odpowiedzialnych za strategię marketingową firmy. Po dobnie jak dyskutowane są zapewne wydatki na zatrudnienie znanej (i drogiej) gwiazdy do spotu reklamowego firmy, czy zakup za sześciocyfrową kwotę reprezentacyjnej limuzyny dla prezesa. Można taniej? Oczywiście można (nieznany aktor w reklamie i średniej klasy samochód), ale uznano widocznie ,że w ogólnym długoterminowym rozrachunku to się opłaca.
Należy pamiętać o jeszcze jednej kwestii. Trochę podobnie jak super drogą limuzynę cenną domenę można po dowolnym czasie sprzedać i to czasem drożej, niż w cenie zakupu, bo domena zazwyczaj nie traci na wartości (nie niszczeje, nie rdzewieje i co ważne dobrych wolnych domen jest coraz mniej, bo kolejne są zagospodarowywane przez użytkowników .I jeszcze jeden argument „za” inwestowaniem w domeny. Jeśli co roku opłacane przedłużenie domeny (są to niewielkie kwoty rzędu 60-max.200 PLN, można opłacić na kilka lat naprzód) nie ma niebezpieczeństwa utraty domeny (oczywisty wyjątek, to wykorzystywanie jej niezgodne z prawem). Odpada więc konieczność instalacji sejfu, czy budowy strzeżonego garażu, wystarczy pracujący już zazwyczaj w firmie kompetentny pracownik działu IT.
DOMENA jest jednym z najistotniejszych elementów, adresem strony internetowej, a strona www jest obecnie wizytówką firmy !
Na podstawie doboru samej domeny można ocenić pewien istotny element wizerunku firmy.
Ważna końcówka domeny
Pisząc o wartości określonych domen (czy to brandowych, czy generycznych) mamy na myśli głównie tzw. słowo kluczowe, czyli wyraz w adresie internetowym po literach „www”, ale równie ważne jest tzw rozszerzenie, czyli litery znajdujące się na końcu adresu .
Mogą to być rozszerzenia ogólnoświatowe, na przykład te najwyższego poziomu: „com”, „org”, „net”(obecnie pojawiło się wiele nowych rozszerzeń, np. „blog”, „hotel”, „xxx”) lub rozszerzenia przyporządkowane do konkretnego kraju (w przypadku Polski jest to „pl”) . Gdy oceniamy wartość domeny, czy to materialną, czy wizerunkową pamiętajmy o rozszerzeniu!
Podsumowując należy zauważyć, że przy założeniu, iż obecnie praktycznie każda firma posiada swoją stronę internetową, to tym samym posiada domenę. Należy zwrócić uwagę na fakt, że ciągle przybywa osób mających dostęp do internetu czy to w domu czy mobilnych. Należy pamiętać, że są to nasi potencjalni klienci.
Obecnie firma, która nie posiada własnej strony www traci masę klientów a tym samym pieniędzy !
Staraliśmy się powyższym tekstem podkreślić, że wybór adresu internetowego – szczególnie strony firmowej – jest istotny dla działania tejże firmy i może mieć wpływ na jej marketingowy, a w konsekwencji, także ekonomiczny sukces. Czasem wpływ bezpośredni (poprzez realne zwiększenie liczby odwiedzin strony firmowej przez potencjalnych klientów), czasem pośredni (poprzez zwiększenie prestiżu, a tym samym poprawę wizerunku firmy). Domena ma też realną wartość, wcale nie rzadko wyrażaną w dziesiątkach tysięcy złotych. Jak pisaliśmy wyżej, można czasem spotkać się ze stwierdzeniem, że domeny to takie adresy XXI wieku.
Pamiętajmy więc aby adres naszej firmy znajdował się w dobrej dzielnicy, a nie na peryferiach wirtualnego świata.