Jak założyć bloga. ABC blogera

Pewnie większość z nas, chciałaby zarabiać lub dorabiać sobie nie wychodząc z domu, więc czemu by nie połączyć przyjemnego z pożytecznym i prowadzić własnego bloga a do tego zarabiać na nim? Pisanie własnego bloga w gruncie rzeczy nie jest trudne a dodatkowo może przynosić korzyści, ba niektórzy utrzymują się tylko z blogowania. Po przeczytaniu tego wpisu, będziesz wiedział:

1. Jak założyć bloga, płatny czy darmowy blog,

2. Jaką tematykę bloga wybrać,

3. Kryzys w pisaniu, skąd brać treści na bloga,

3. Jak promować bloga i czym jest pozycjonowanie,

4. Jak zarabiać na blogu.

Jak założyć bloga

Mamy do wyboru dwie opcje: darmową i płatną. Opcja darmowa to skorzystanie z platformy, która udostępnia nam za darmo domenę (a właściwie subdomenę w swojej domenie), hosting oraz system do zarządzania treścią np. WordPress, który i tak jest darmowy. Takimi platformami są np. WordPress.com, Blogger.com, Blox.pl. Opcja płatna polega na wykupieniu domeny i hostingu a system zarządzania treścią, tak jak w pierwszej opcji będzie darmowy. O tym jak stworzyć własnego bloga/stronę www opisałem tutaj: https://sferadomen.pl/strona-internetowa/

Różnice między darmowym blogiem a płatnym blogiem

Darmowy blog ma jeden duży plus, jest darmowy i tu chyba kończą się plusy. Wady wyboru darmowej opcji:

1. Darmowy blog tworzymy na subdomenie np. gotowanie.wordpress.com lub gotowanie.blox.pl,

2. Darmowy blog nie jest tak naprawdę nasz tylko twórcy platformy na której go tworzymy,

3. Mamy ograniczoną możliwość wprowadzania zmian w wyglądzie danego bloga,

4. Nie możemy go sprzedać, bo przecież nie jest nasz,

5. Blog może zostać zamknięty z dnia na dzień jeżeli złamiemy któryś z wielu wymogów regulaminu platformy, na której tworzymy bloga.

Płatny blog czyli ten, gdzie musimy zapłacić za domenę i hosting nie mam takich ograniczeń jak darmowy blog. Po zakupie domeny i hostingu oraz instalacji systemu zarządzania treścią mamy pełną dowolność w jego zarządzaniu i konfigurowaniu, nie jesteśmy ograniczani przez żadne regulaminy i możemy go w dowolnej chwili sprzedać. Dodatkowo posiadając własną domenę możemy w niej zakładać maile, jak to zrobić pisałem tu: Poczta domeny i alias pocztyPłatny blog to koszt roczny ok. 50-100zł (opłacanie domeny i hostingu).

Tematyka bloga

Zacznijmy od tego,  że nasz blog powinien być o tematyce najbardziej zbliżonej do tego co lubimy robić, czym się interesujemy, co jest naszą pasją i mamy o tym pewną wiedzę. Powiedzmy, że interesujemy się domenami internetowymi (tak jak ja) więc tworzymy bloga o domenach (tak jak ten) lub kochamy i posiadamy psa, np. rasy berneński pies pasterski więc tworzymy bloga o berneńczykach.

Takich blogów jest już masa w internecie, znajdziemy blogi kulinarne, podróżnicze, polityczne a nawet blogi smakoszy piwa i wiele, wiele innych ale czy przepełnienie internetu blogami o najróżniejszej treści oznacza, że nasz blog skazany jest na niepowodzenie? Oczywiście, że nie! Jeżeli będziemy pisali naszego bloga z pasją i o tym co kochamy, możemy liczyć na sukces!

Kryzys w pisaniu, skąd brać treści na bloga

Zdarzyć się może, że będziemy mieli mniej czasu na pisanie naszego bloga, dopadnie nas kryzys w pisaniu lub poruszając pewne tematy będziemy potrzebowali skorzystania z pomocy kogoś bardziej doświadczonego. Na szczęście są ludzie zwani copywriterami. Copywriter to osoba pisząca teksty na zamówienie. Zlecenie napisania artykułu możemy dodać np. tutaj:

1. GoodContent.pl – jest to serwis zrzeszający copywriterów gdzie możemy dodać zlecenie napisania artykułu o dowolnej tematyce na naszego bloga,

2. GieldaTekstow.pl – jak wyżej oraz dodatkowo możemy tu zakupić już gotowe artykuły.

Pisanie artykułów i teksty SEO na zamówienie

Wyżej wymienione serwisy mają dość rozbudowane formularze dodawania zleceń, możemy w nich podać tematykę, długość i kwotę artykułu oraz wiele więcej szczegółów. Korzystając z tego typu serwisów, możemy prowadzić bloga o tematyce o której nie mamy w ogóle pojęcia ! Możemy wszystkie nasze artykuły zlecać copywriterom a sami zająć się tylko ich zamieszczaniem i promocją. W takim układzie jednak, musimy przeliczyć opłacalność prowadzenia takiego bloga.

Jak promować bloga

Z własnego doświadczenia mogę polecić wam 3 podstawowe kanały dzięki którym wypromujemy naszego bloga:

1. Media społecznościowe – Facebook i Twitter są to chyba dwa podstawowe serwisy społecznościowe, gdzie warto zamieszczać linki do naszego bloga. Zrzeszają one miliony ludzi co daje nam dużą szansę na znalezienie nowych czytelników naszego bloga.

2. Fora i inne blogi – warto udzielać się na forach i innych blogach powiązanych tematycznie z naszym blogiem. Czemu powiązanych tematycznie ? Jeżeli zaczniemy dodawać odnośniki do bloga o kotkach na forum o samochodach to raczej małe szanse, że ktoś z forum zainteresuje się naszym blogiem. Inaczej sprawa wygląda gdy taki odnośnik zamieścimy na forum o kotach. Często w stopce lub komentarzu możemy zostawić link prowadzący do naszego bloga.

3. Znajomi – warto jest promować naszego bloga wśród znajomych, często mogą mieć podobne zainteresowania do tematyki naszego bloga jak również polecić go swoim znajomym np. poprzez Facebooka.

Pozycjonowanie bloga w skrócie polega na zdobywaniu jak najwyższych pozycji w google, im wyższe pozycje uzyska nasz blog, tym więcej czytelników trafi na niego z wyszukiwarki. Jeżeli nie mamy chociaż podstawowej wiedzy dotyczącej pozycjonowania możemy je zlecić. Popularnym forum o pozycjonowaniu gdzie możemy dodać nasze zlecenie lub zdobyć potrzebną wiedzę jest forum.optymalizacja.com

Jak zarabiać na blogu

Google AdSemse

Chyba najbardziej popularną i znaną platformą jest AdSense, bezpłatna usługa Google, dzięki której wydawcy mogą zarabiać, umieszczając reklamy w swoich witrynach.  Reklamy w AdSense  są weryfikowane, by zapewnić ich wysoką jakość i dobre dopasowanie do treści i odbiorców, nawet w przypadku wyświetlania na smartfonach i tabletach czego efektem są wyższe zarobki (w 2015r. Google AdSense wypłaciło swoim wydawcom prawie 10 miliardów dolarów). Zaletą tego typu programu jest fakt, że wystarczy zamieścić odpowiedni kod na swoim blogu a reklamy będą same się dopasowywały.

WhitePress

Platforma WhitePress jest pośrednikiem pomiędzy Reklamodawcami a Wydawcami portali i stron internetowych. Pośredniczy w publikacji artykułów sponsorowanych lub eksperckich. Prowadząc bloga rejestrujemy się jako wydawca i korzystając z WhitePress mamy aż dwie korzyści, dostajemy darmowe artykuły na naszego bloga i dodatkowo dostajemy za to wynagrodzenie, które ustalamy sami.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *