Domeny pod pozycjonowanie. SEO domeny

Domeny, będące adresami stron internetowych, są często porównywane do adresów budynków w świecie realnym. I podobnie jak w przypadku adresów budynków, muszą być tworzone zgodnie z określonymi parametrami i przy uwzględnieniu kilku zasad. Tylko wtedy odnalezienie przypisanej im strony w wirtualnym świecie staje się w ogóle możliwe. Najstarsza domena pod nazwą symbolics.com zarejestrowana została w marcu 1985 r. i prowadziła ona do strony firmy, działającej w branży komputerowej.

Domena, będąca ciągiem znaków umieszczonych na serwerach DNS, jest swoistą wizytówką danej strony, ma wpływ na jej rozpoznawalność w przestrzeni wirtualnej i powinna być łatwa do zapamiętania przez klientów – stąd jej wybór nie należy do najłatwiejszych zadań.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze domeny i co wpływa na jej pozycję w rankingach wyszukiwarek internetowych?

Nazwa domeny a SEO

Nazwa domeny uwzględnia dwa składniki oddzielone kropką, tj. nazwę główną i końcówkę TLD, czyli jej rozszerzenie. Sama nazwa główna domeny nie powinna być zbyt długa, co ułatwi jej zapamiętanie.

Dobrze, jeśli nazwa domeny będzie zawierać słowo kluczowe przypisane do tworzonej strony, jednak nie jest to warunkiem koniecznym. Żadne, z dotychczas prowadzonych badań, nie wykazało jednoznacznego wpływu nazwy domeny (uwzględniającej słowa kluczowe), na ostateczny wynik pozycjonowania strony. Część specjalistów z SEO uważa jednak, że ujęcie słowa kluczowego w nazwie domeny, może być pomocne i znacznie poprawić widoczność strony w wyszukiwarkach. Szczególnie polecają zawarcie słowa kluczowego już na początku nazwy domeny.

Rozszerzenie domeny a SEO

Uwagę należy zwrócić również na wybór końcówki TLD. Zakończenie nazwy domeny może być różne, np.: .pl, .com, .com.pl, .net., .org. W przypadku strony pozycjonowanej w języku polskim warto zdecydować się na domenę narodową, w tym przypadku z rozszerzeniem .pl. Domena z taką końcówką przypisaną do danego kraju, będzie osiągać lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Od kilku lat na rynku dostępne są domeny z polskimi znakami tz. IDN, jednakże nie są one konkurencyjne pod kątem przyjazności SEO, stąd też i rzadko polecane.

Rozszerzenie .com natomiast polecane jest w przypadku serwisów o zasięgu globalnym, zwłaszcza jeśli w ramach danej domeny tworzone są różne wersje językowe. Ciekawym rozwiązaniem jest również końcówka TLD .eu. Może ona stanowić dobrą alternatywę w przypadku braku wolnej nazwy domeny z rozszerzeniem .pl, z którą może być używana zamiennie.

Niewskazane jest również wykorzystywanie w nazwie domeny separatorów. Bardziej przyjazne pod kątem SEO są nazwy pisane łącznie.

Przy wyborze rozszerzenia o charakterze regionalnym np. .waw.pl., wroclaw.pl, trudno będzie wypozycjonować stronę na innej lokalizacji np. ogólnokrajowej.

Wiek domeny i jej historia a SEO

Wybierając domenę warto zwrócić również uwagę na jej dotychczasową historię i wiek. Jak twierdzą jednak specjaliści od SEO, dla Google nie ma aż tak wielkiego znaczenia, czy dana domena uwzględniana jest w indeksie wyszukiwarki rok, czy pół roku.

Lepiej oceniane są bowiem domeny dłużej istniejące w sieci, jednakże tylko wtedy jeśli regularnie je modyfikowano i gdy prowadziły do nich linki z innych stron. Wiek domeny można sprawdzić przy pomocy jednego z najprostszych narzędzi, jakim jest Webconfs.

Gdzie i jak sprawdzić domenę pod SEO

Dodatkowo jednak osoby chcące kupić używaną domenę powinny również upewnić się, czy nie została na nią nałożona kara w postaci filtrów i banów, związana z wykluczeniem z indeksu wyszukiwania. Historię domeny można sprawdzić przed zakupem w Web Archive.

Natomiast do analizy profilu linkowego służą takie narzędzia jak: Ahrefs, Majestic. Zawierają one ogromne bazy danych w ramach indeksu linków i dostarczają informacji o powiązaniach w ramach sieci. Również narzędzie Google Search Console dostarcza informacji o linkach powiązanych z daną domeną. Pozycjonowanie strony, do której prowadzą liczne odnośniki z serwisów o niskiej jakości, może być bardzo utrudnione.

Innym przydatnym narzędziem będzie również serwis AfterMarket.pl, za pomocą którego można sprzedać lub kupić już istniejące domeny. Istnieje tu także okazja do przechwycenia wygasających domen w ramach różnych kategorii. Serwis ten dostarcza informacji o dacie pierwszej indeksacji, czy wskaźniku Alexa Ranking oraz innych przydatnych parametrach.

Na rynku dostępne są też narzędzia pomocne w doborze najlepszych domen pod SEO, takie jak przykładowo – Clusteric Search Auditor. To rozwiązanie daje możliwość oceny jakości witryny, pod kątem liczby backlinków, danych statystycznych z serwisów społecznościowych, czy liczby przychodzących spamów.

Osoby, które zdecydują się jednak na zakup nowej domeny, którym w początkowym okresie trudniej będzie konkurować z witrynami od lat istniejącymi już w przestrzeni wirtualnej, mogą skorzystać ze specjalnego „bonusu” Fresh Site Bonus firmy Google Inc.

Bonus ten adresowany jest do nowo powstających stron internetowych, które posiadają unikatową treść o wysokiej jakości. Dzięki tej specjalnej promocji strona www, na początku swego istnienia, zajmuje przez krótki czas wysokie miejsce w rankingu SEO choć pozycjonerzy mają podzielone zdanie co do istnienia tego bonusu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *