Jak wycenić domenę

Podejrzewam, że na ten temat czekają początkujący domainerzy chcący się dowiedzieć jak wycenić domenę. I tutaj chyba wszystkich rozczaruję, bo tak naprawdę nie można napisać krótkiego instruktarzu dotyczącego wyceny domen ale są pewne aspekty które mogą nam w tym pomóc.

Zdarzało się już, że ta sama domena szacowana była na kwoty od xx (kwota dwucyfrowa) do wysokiego x.xxx (7-9 tysięcy złotych). Jak widać rozrzut bardzo duży. Jedno jest pewne, domena jest warta tyle, ile jest w stanie zapłacić za nią klient.

Gdzie można wycenić domenę:

Jeżeli mamy kłopot z samodzielną wyceną domeny albo nie jesteśmy pewni czy jest ona do końca prawidłowo wyceniona możemy skorzystać z pomocy. Jest wiele miejsc gdzie możemy wycenić swoją domenę ja jednak przedstawię dwa najbardziej popularne.

Jednym z miejsc gdzie możemy wycenić domenę jest giełda aftermarket.pl Wybieramy zakładkę „Sprzedawaj” a następnie „Wycena domen”. Niestety dodanie tam domeny do wyceny wiąże się z opłatą jednak z drugiej strony jesteśmy pewni, że naszą domenę będą wyceniać domainerzy z doświadczeniem i odpowiednią wiedzą.

Prywatna wycena: 69 PLN (wycena domeny będzie widoczne tylko dla ciebie)

Publiczna wycena: 39 PLN (wycena domeny będzie widoczne dla wszystkich)

Naszą domenę wyceniają użytkownicy giełdy którzy mają minimum 5 gwiazdek sprzedawcy albo kupującego. Wycena domeny kończy się gdy 15 użytkowników doda swoją opinię.

Kolejnym miejscem gdzie możemy wycenić domenę jest forum di.pl. Możemy tam dodać domenę do wyceny w dziale ” Wycena i opinia ” gdzie użytkownicy forum wyrażają swoją opinię na temat danej domeny i wyceniają jej wartość. Dodatkowo możemy poprosić o ewentualne pomysły na jej zagospodarowanie. Zazwyczaj przy wycenie domeny podawane są widełki cenowe ponieważ podanie konkretnej kwoty jest dość ciężkie. Niektórzy też zamieszczają swoją opinię zaczynając zdanie od „Taniej niż 9 K ( dziewięć tysięcy zł) bym jej nie sprzedał”.

Na początku swojej przygody z domenami warto jest zasięgnąć opinii innych co do wartości naszych domen jednak im dłużej będziemy zajmowali się domenami tym mniej będziemy potrzebowali takiej pomocy.

NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ WYCENIAJĄC DOMENĘ

Jakie domeny z danej branży są zagospodarowane,

Jakie w większości czekają na nabywcę na giełdach,

Jakie potencjalny KK może mieć tańsze zamienniki domen z gorszymi końcówkami,

Czy jest w tej branży duża konkurencja (na przykład dużo reklam w wyszukiwarkach),

Czy branża jest jedynie lokalna, czy ogólnopolska.

To są czynniki wpływające na ustalenie ceny wyjściowej. Odrębną sprawą jest determinacja sprzedającego, wynikająca często z sytuacji materialnej, czy mamy zapas gotówki, czy chcemy sprzedać, żeby szybko zarobić.

Część domainerów wręcz ustala sobie odpowiednią strategię, na przykład lepsze domeny trzyma dłużej, przedłużając corocznie i licząc na ich wyższą sprzedaż, a część domen przeznaczając na szybki obrót kosztem niewielkiego zysku na poszczególnych domenach i z założenia nie przewidując ich przedłużenia po roku posiadania.

Najlepszą pozycję do negocjacji mamy gdy wszystkie podobne domeny w innych końcówkach są zagospodarowane i klient nie ma możliwości ich kupienia a konkurencja z danej branży jest duża.

Domeny – wirtualne nieruchomości

Specyfiką domeny jest fakt, że nie ma dwóch takich samych, czyli teoretycznie jeśli kupującemu zależy na tej konkretnej domenie, inaczej mówiąc adresie internetowym, to może kupić ten adres tylko od jednego podmiotu.

Trochę tak jak w przypadku realnych nieruchomości z adresami przy konkretnej ulicy. Analogii jest więcej, bo w domenach, tak jak w nieruchomościach są adresy lepsze i gorsze.

aftermarketbanerdomenydomenaMożemy kupić na przykład: reprezentacyjny dom handlowy przy głównej ulicy Warszawy (top domena generyczna typu „dom.pl” zarabiająca dodatkowo dużą liczbą wejść bezpośrednich), dużą willę w dobrej dzielnicy (prestiżowa domena brandowa typu „Neptun.pl”, „Joanna.pl”), średnią, ale dochodową firmę w nieruchomości na przedmieściach stolicy (branżowy generyk, typu „plandeki.pl”), sklep rodzinny w większym mieście (niszowy generyk „tapetynatryskowe.pl” lub lepszy w gorszej końcówce „tapety.com.pl”), schludny rodzinny domek w małym mieście (fajnie brzmiąca nazwa typu „koniczynka.pl”), mały sklepik w mieście powiatowym („cytrusy.com.pl”), niewielkie stoisko w galerii handlowej („e-wulkanizacja24.pl”), zaniedbaną kawalerkę do remontu we mieście na Podlasiu („taniekarnisze.biz.pl”), czy wreszcie piwnicę w bloku z wielkiej płyty („szewc-malinowski.opole.pl).

Pierwsze z tych adresów są warte bardzo duże pieniądze ostatnie, przynajmniej jeśli chodzi o dopowiadające im domeny praktycznie nic nie warte. Sprzedający musi mieć przynajmniej ogólną orientację, do której (mniej więcej) grupy nieruchomości należy jego domena.

Mogę bardzo ogólnie podpowiedzieć, że warto zorientować się z jaką ceną podobne domeny do posiadanej (biorąc pod uwagę branżę i końcówkę) wystawione są na giełdzie, przy czym bardziej realne (choć też czasem zawyżone) są na aftermarket.pl podczas gdy na allegro.pl częściej pojawiają się ceny „z kosmosu”. Należy oczywiście założyć, że ceny wystawione nie są cenami do ostatecznej sprzedaży. Te potrafią być dużo niższe, a im bliżej terminu odnowienia, czasem bardzo dużo niższe.

Za jakie kwoty sprzedały się konkretne domeny możemy dowiedzieć się z informacji zamieszczanych w dziale Sprzedane domeny lub Top 100 sprzedanych domen .pl

Poniżej zamieszczam pierwszą dziesiątkę najdrożej sprzedanych polskich domen na rynku wtórnym do sierpnia 2014 roku. Polskich domen, bo ich właśnie dotyczy zdecydowana większość obrotu na krajowych rynku domen. Pełne zestawienia z podziałem na poszczególne okresy i rodzaje domen znajdziemy we wspomnianym serwisie.

Należy jednocześnie pamiętać, że nie wszystkie sprzedaże są ujawniane, więc nie jest wykluczone, że są domeny, które sprzedały się w zaciszu gabinetów, a powinny znaleźć się w zapisanej poniżej dziesiątce.

Padają przykładowo w domenowym środowisku różne, sześciocyfrowe kwoty dotyczące sprzedaży domeny „orange.pl”.

co.pl – 1 008 000 PLN,

opony.pl – 960 000 PLN,

urlopy.pl – 400 000 PLN,

grydladzieci.pl – 156 000 PLN,

kino.pl – 150 000 PLN,

lekarze.pl – 135 000 PLN,

magazyny.pl – 132 000 PLN,

lista.pl – 98 000 PLN,

domain.pl – 97 313 PLN

work.pl – 95 000 PLN.

2 thoughts on “Jak wycenić domenę

  1. Wycena stron zależy od wielu czynników. Polecam serwis wyceniono.pl Dzięki poprawnie wykonanej optymalizacji strony, stanie się ona przyjaźniejsza dla robotów wyszukiwarek, a jednocześnie wzrośnie poziom zaindeksowania serwisu.

    1. Marcin wycena domen a wycena stron internetowych to dwie różne sprawy. Przy wycenie stron internetowych bierzemy pod uwagę cały serwis czyli między innymi ruch i zarobki serwisu a w przypadku samej domeny wyceniamy tylko i wyłącznie domenę czyli samą nazwę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *