Jak sprzedać domenę. Gdzie wystawić ją na sprzedaż

Jak sprzedać domenę ? pytanie na które trudno znaleźć idealną odpowiedź. Część domainerów wyznaje zasadę „nie robić nic, najlepiej gdy klient sam zgłosi się po domenę”.

Jest to generalnie zasada bardzo słuszna, bo sprzedający znajduje się wtedy na dużo lepszej pozycji wyjściowej w negocjacjach. Widać, że to klient chce kupić domenę, że mu na niej zależy. Dobrze jest aby pod stroną był jakiś kontakt do sprzedającego, może to być też po prostu domena umieszczona na giełdzie np. aftermarket.pl  z możliwością złożenia oferty cenowej.

Takie rozwiązanie oczekiwania na klienta wydaje się najlepszym rozwiązaniem dla domen dobrych i bardzo dobrych, czyli popularnych generyków z komercyjnych branż.

Gdzie sprzedać domenę:

Najlepszym miejscem na sprzedaż naszych domen będzie giełda domen – w aftermarket.pl możemy wystawić domenę na sprzedaż i mamy tam kilka ciekawych możliwości:

wystawiamy domenę na sprzedaż bez określonej ceny KT (kup teraz) i przyszły klient będzie mógł złożyć swoją ofertę kupna,

możemy wystawić domenę z ceną KT z możliwością złożenia oferty przez KK lub nie,

możemy również ustawić kwotę miesięcznej dzierżawy domeny,

jest również możliwość sprzedaży domeny na raty,

ciekawą opcją jest wystawienie domeny z ceną minimalną np. w przypadku gdy nie chcemy dostawać ofert „śmieciowych” na dobre domeny,

oczywiście jest również możliwość sprzedania domeny na aukcji oraz jej promocja.

Jak wystawić na sprzedaż domenę w Aftermarket.pl, Premium.pl i Home.pl jednocześnie opisałem tutaj.

sprzedazdomeny

Jak sprzedać domenę:

Po pierwsze – musimy wykonać solidny research i wytypować grupę kilku/kilkunastu, maksimum kilkudziesięciu podmiotów mogących być zainteresowanych domeną. Odradzam masówkę wysyłki do firm z jakiejś zakupionej bazy.

Po drugie – najlepiej dotrzeć bezpośrednio do osób decyzyjnych. Jeśli są na stronie firmy maile do działu marketingu, to wysyłamy ofertę tam, wysyłanie na ogólne mail firmowy jest zazwyczaj nieskuteczne. Możemy telefonicznie poprosić o konkretny adres lub wręcz telefonicznie zapytać o zainteresowanie konkretną domeną.

Po trzecie – wysyłamy najpierw pytanie o możliwość wysłania oferty, podając swoje pełne dane i dochowując zasad poważnej korespondencji biznesowej. Mailingi wysyłane na zasadzie „Mam domenę xxxxxx.pl. Chcę za nią 500 złotych. Kupicie ?” robią więcej złego, niż dobrego i powodują, że często domainer jest postrzegany co najmniej jako niepoważny gimnazjalista, żeby nie powiedzieć „naciągacz”.

Co zrobić, gdy jako początkujący domainer nie dysponujemy bardzo dobrymi domenami ?

Możemy starać się ułatwić dotarcie KK do naszej oferty. Jak to robić ? Przede wszystkim rozsądnie, pamiętając, że mimo wszystko zawsze najlepszy jest pierwszy ruch ze strony KK (klienta końcowego), a nie sprzedającego.

Na pewno dobrym rozwiązaniem w przypadku części domen generycznych (na przykład w niszowych branżach lub przy domenach w nieco słabszych końcówkach od „.pl”) jest zagospodarowanie domen jakąś ministroną z dopasowaną do tematyki treścią i wyraźnie oznaczenie, że domena jest na sprzedaż (część nieuświadomionych KK widząc, że jest już „coś” pod domeną myśli, ze jest ona nie do zdobycia). Jeśli jeszcze ministrona będzie w miarę wysoko w wyszukiwarkach, właśnie od tej strony może na nią trafić potencjalny KK.

Podczas kilku ostatnich lat na forum di.pl pojawiały się różne pomysły promocji swoich domen z myślą o dotarciu do KK. Były stoiska z domenami na targach branżowych, były banery przy ruchliwych trasach, były ogłoszenia w prasie lokalnej (dla domen lokalnych) i branżowej (dla domen tematycznych), były aukcje domen „na żywo” podczas różnego rodzaju spotkań domenowych z zaproszeniami dla wybranych KK.

Żaden z tych pomysłów nie odniósł oszałamiającego sukcesu, chociaż w ten sposób zapewne sprzedały się jakieś pojedyncze domeny. Być może pojawią się kolejne pomysły na nietypowe formy promocji.

Wiele kontrowersji w domenowej branży wzbudza temat, czy jest sens docierać do KK z ofertą sprzedaży domeny.

Słowo „mailing” budzi u niektórych domainerów reakcję alergiczną. Moim zdaniem prawda leży gdzieś pośrodku. Z jednej strony naprawdę nie warto oferować w tej formie domen dobrych (bo zaniżamy ich wartość), ani słabych (bo i tak nikt ich nie kupi, nie mówiąc o tym, że przypominamy wtedy sprzedawcę wycieraczek na parkingu).

Tymczasem w przypadku solidnych branżowych (często z niszowych branż) domen generycznych profesjonalne zaoferowanie domen może przynieść nam korzyść, jednakże pod kilkoma warunkami.

16 komentarzy

  1. Czy ja dobrze rozumiem, że aby sprzedać domenę w aftermarket.pl trzeba ją mieć tam przetransferowaną?

    1. Aniu w Aftermarket można wystawić domenę na sprzedaż jako domenę zewnętrzną. Nie musimy jej transferować do Aftermarket aby wystawić ją na sprzedaż.
      Aby tego dokonać trzeba przejść do zakładki Sprzedawaj > Importuj ceny domen . W formularzu należy wpisać nazwę domeny, którą chcemy zaimportować i wystawić na sprzedaż (trzeba zwrócić uwagę na wskazówki zamieszczone pod formularzem), a kolejno nacisnąć przycisk „Importuj domeny”.

      Dopiero po sprzedaży domeny będziemy musieli ją przetransferować do Aftermarket aby przekazać ją kupującemu.

    1. Artur jak już jesteś zalogowany na swoim koncie w Aftermarket wchodzisz kolejno 1. Domeny 2. Lista domen i klikasz w plusik „+” obok domeny. Z rozwijanego menu wybierasz Giełda domen. I tam masz kilka możliwości a w tym możliwość wystawienia domeny na sprzedaż oraz wystawienia jej na aukcji.

  2. Rozumiem, że sam transfer domeny jest darmowy – czy jednak z przeniesieniem domeny do aftermarket.pl nie wiążą się jakieś ukryte koszty np. wygenerowane przez firmę u której kupiłem domenę bo wówczas chyba lepiej byłoby wystawić domenę na sprzedaż jako zewnętrzną (kupiłem domenę w promocji za 0zł – niestety nie pamiętam jak nazywała się ta promocja i nie pamiętam regulaminu). Jak to wygląda z waszego doświadczenia?
    Jak wygląda samo wystawienie domeny na sprzedaż – czy muszę wcześniej wpłacić środki czy zabezpieczeniem może być domena?

    1. Aftermarket nie pobiera opłat za przeniesienie do nich domeny jednak rejestrator u którego zarejestrowałeś domenę za 0zł może naliczyć jakieś kary. Zazwyczaj takie promocje są opatrzone długim regulaminem a chodzi głównie o to abyś przedłużył u nich domenę.

      Musisz sprawdzić regulamin tej promocji ale z własnego doświadczenia wiem, że na 99% takie promocje na rejestrację domen za 0zł wiążą się z dodatkowymi kosztami w przypadku jej przeniesienia do innego rejestratora.

      W Aftermarket możesz również wystawić domenę zewnętrzną i nie ma obowiązku abyś wpłacał jakieś zabezpieczenie, przynajmniej nic mi o tym nie wiadomo.

  3. Pytanie pewnie z tych głupszych 😉 ale dopiero zaczynam przygodę z domenami: „zagospodarowanie domen jakąś ministroną z dopasowaną do tematyki treścią i wyraźnie oznaczenie, że domena jest na sprzedaż” – rozumiem, że chodzi ci o wykupienie hostingu dla tych domen i stworzenie jakichś pozorów działającej tam strony?

    1. Dokładnie tak. Na domenach tworzymy tz. mini strony czyli wrzucamy treść i dodatkowo możemy dodać reklamy np. Adsense. Oczywiście możemy dać info na stronie, że jest na sprzedaż.

  4. A skoro temat o sprzedaży – co sądzisz o wystawianiu domen first minute na AM? Obserwuję je od paru dni i widzę, że zainteresowanie jest tam niemal 0. Nie wiem, czy te domeny takie kiepskie (w tym 1 moja ;)) czy też są jakieś inne powody, że oferentów jest tam b. mało. Po prostu kombinuję, czy lepiej zarejestrować domenę, zapłacić te 17 zł i potem próbować ją sprzedać na giełdzie czy normalnych aukcjach, czy też zapłacić 1 ziko za wystawienie na FM, patrzeć jak nikt jej nie chce i potem ew. zarejestrować albo odpuścić na zasadzie, że skoro na FM nie było na nią amatorów, to nie warto w nią inwestować 🙂

    1. Aukcje first minute raczej nie cieszą się popularnością wśród domainerów.
      Nie mówię, że domeny z palca (wolne do rejestracji) nie mają potencjału bo ostatnio sprzedała się taka za kilka tys. zł po 2-3 miesiącach od jej rejestracji ale na początek warto zainteresować się przechwytywaniem domen. Czasami można wylicytować tanio dobrą domenę z potencjałem na wysoką sprzedaż.

  5. Cześć!
    Czy na sprzedaż mieć juz postawiony cms z jąkąś treścią? W moim przypadku treść jest unikalna, nawet ma jakiś ruch organiczny i rank w google na pewne słowa kluczowe. wolałbym w sumie sprzedać samą domenę, bez artykułów. Czy w takim razie powinienem je zdjąć z publikacji przed wystawieniem?

    1. To zależy od Ciebie. Możesz przecież wystawić domenę na giełdzie np. Aftermarket.pl i mieć na niej stronę. To czy sprzedaż samą domenę czy razem z zawartością ustalisz indywidualnie z klientem. Zazwyczaj korzystniej jest sprzedawać całość bo tak jak napisałeś art. są unikalne i strona zajmuje już jakieś pozycje w google.

  6. Zwykła SEO strona reklamująca aftermarket, dajcie spokój. Ceny netto, firma cypryjska, prowizja od zewnętrznej domeny. Nic przez 2 lata się nie wydarzyło z moimi domenami na Aftermarket.

Odpowiedz na „jasioAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *